1. Att inte ha en strategi: Innan du börjar med Facebook-marknadsföring är det viktigt att du har en klar strategi för vad du vill uppnå och hur du ska gå tillväga. Du måste planera vilka inlägg som ska publiceras, när de ska publiceras och vem som ska ansvara för detta. Utan en strategi kommer ditt facebook-flöde snabbt att bli rörigt och ofokuserat.
2. Att inte anpassa innehållet efter plattformen: Många gör den felaktiga antagandet att det samma innehåll som fungerar på andra sociala medier också kommer fungera på Facebook. Självklart kan man dela länkar och blogginlägg från andra ställen, men det är också viktigt att producera unikt innehåll för Facebooks användare. Innehåller som är anpassade efter Facebooks format (texter, bilder, video) tenderar att presterar bättre i algoritmen och därför visas oftare i flöden.
3. Att vara otillgänglig: Nuförtiden finns det massor av olika saker som distraherar människor – alltifrån mobiltelefoner till tv-spel till surfande på nyhetssidor. Medan detta kan variera från person till person, saknar allmänt god accessibility generellt sett igenom social media-plattformarna inklusive Facebook . Detta betyder simplifika budskapet i dina postningar svenska folk , se till flera bilder istf text bara , titta igenom videoformatet innan ni postar , mm . Alltfler mest effekten av ineffektiverness av information online leder potentiella kunderna helst ta emot deras information offline istf .
4. Tror man automatiserad marknadsföring är bra : Eftersom vi lever i en digital era , verkar allting ganska mycket mer bekvämt nu med programvaror / appar som ”auto – poster” informationen online å our behalf . Tyvrr , om ni tittar pa engagement rate for olika typer av material postas pa sajter ( not just FB ) – auto genererad data haft den laagsta interaction per capita . I verkliga life scenariooets huvudstadens arbetstimmar pass formellities besparingsavtal instagram reklam budget hashtag marketingtips # following # gaintrick Uppgifter statistiken visade ingen positiv resultaten senaste arets tid trendsattande bland aktiva internetvanner . Det finns absolut ingenting mer irriterande aenn a se 20 photos consecutively taggat #TBT fran same person day after day ! Bottom line – people want creative content they can engage with that feels personal to them – not automated content that feels like it’s being blasted out to everyone indiscriminately
Att inte ha en strategi
Det finns många skäl till varför ett företag kan välja att inte ha en strategi. Kanske tror man att det är onödigt komplicerat och tar för mycket tid, eller så anser man bara att det är onödigt. Dessutom kan det ibland verka som om alla andra företag har en strategi, så varför skulle just vi behöva onekligen? Ingen av dessa anledningar är dock giltiga – snarare tvärtom. En bra strategi är nyckeln till framgång och utan den kommer ett företag snabbt hamna bakom konkurrenterna. Att inte ha en strategi innebär också att man inte vet vilket håll man ska styra mot, vilket kan leda till beslut som i längden visar sig vara felaktiga och som dessutom slösar med både tid och pengar.
Att inte anpassa innehållet efter målgruppen
När man skapar innehåll för en viss målgrupp är det viktigt att inte anpassa sig för mycket efter dem. Man ska inte tappa sin identitet och sitt unika uttryck i försöket att passa in. Målgruppen kommer inte att uppskatta innehållet om det känns falskt och onaturligt. Det är bättre att vara sig själv och sticka ut, än att försöka passa in och riskera att man bara blir en blandning av allt andra som finns ute på internet.
Att inte vara aktiv och engagerad
Folk som är inaktiva och inte engagerade i något brukar vara de som är mest missnöjda med sitt liv. De har ingen passion eller drivkraft, utan bara ligger på soffan och väntar på att livet ska hända. Detta kan leda till en ond cirkel av depression och isolering. Inaktivitet är farligt för både kroppen och knoppen, så det är viktigt att man hitta något som man brinner för – något som ger mening i livet. Det behöver inte vara något stort, utan det kan handla om småsaker som görskillnad i den egna vardagen eller andras liv. Man blir aldrig mer engagerad i något om man inte tar steget och provar på olika aktiviteter, saker och ting. Sitter man bara hemma hela tiden kommer man aldrig veta hur mycket roligare –och bättre –livet kan vara!
Att spendera för mycket pengar på reklam
Det är inte ovanligt att företag spenderar mer pengar på reklam än vad de borde. Det finns många anledningar till detta, men ofta handlar det om att företagen helt enkelt inte vet hur mycket de ska spendera. Detta kan leda till att man spenderar för mycket pengar på reklam, och i slutändan går det ut över företagets resultat. En bra regel att ha i tanken när man budgeterar för reklam är att man inte ska spendera mer än 2-3% av sitt totala budget på reklam. Detta gäller särskilt för småföretag, som ofta inte har råd att lägga alltför stora summor på reklam.
att inte testa olika typer av innehåll
Innehåll är en viktig del av varje blogg eller webbplats. Innehållet ska inte bara vara relevant och användbart för läsarna, det ska också vara intressant och Engagemang drivande. Detta innebär att du måste testa olika typer av innehåll för att se vad som fungerar bäst för din publik. Det finns ingen magisk formel för hur man gör detta, men genom att experimentera med olika typer av innehåll kommer du snart att hitta något som fungerar bra för just din webbplats eller blogg.