Det finns många olika saker man inte ska göra på Instagram, men här är i alla fall sju stycken:
1. Posta aldrig inlägg som inte har med ditt varumärke eller din verksamhet att göra. Detta kan förvirra och irritera dina följare, och det är en bra idé att hålla sig till ett specifikt tema eller niche.
2. Var inte rädd för att använda hashtags! De hjälper dig att nå ut till fler användare, och det är en bra idé att inkludera minst tre stycken i varje inlägg. 3. Glöm inte bort att tagga andra användare i dina inlägg – detta är ett bra sätt att bygga upp relationser med andra i branschen, samtidigt som du expanderar din reach. 4. Ingen vill se en massa reklam på sin feed, så se till att du begränsar hur mycket av det du postar. En regel of thumb är max 20% reklam per 100 inlägg – om du håller dig under den gransen kommer folk fortfarande tycka om dig! 5. Kommentarer är oftast viktigare än likes, så se till att engagera dig med dina följare genom att svara på deras kommentarer och ställa frågor i dina egna inlägg. 6. Plocka inte upp alltför mkt information fran andras konton utan lankning – detta kan ledsna mot dem och orsaka problem med copyright-innehavarna 7 Det ar absolut vitalt for narvarande Instagram-anvandare forsta Skillnaden Mellan Instagrame Storys Och FeedInner
Posta för mycket
Många människor älskar att posta på sociala medier. De delar bilder, videos och inlägg om sina dagliga aktiviteter. Men det finns ett problem – för mycket av det goda kan vara skadligt. Att posta för mycket på social media kan leda till negativa konsekvenser som isolering, depression och anxiety.
För mycket av något är alltid skadligt och det gäller även social media användande. Postar man för mycket på Facebook, Twitter eller Instagram blir man snabbt beroende och kan tappa kontakten med verkligheten. Istället för att umgås med familj och vänner i verkliga livet, sitter man hela tiden framför sin dator eller telefon och scrollar igenom flödet. Detta kan leda till psykisk ohälsa som isolering, depression och anxiety.
Sociologer har undersökt effekterna av social media användning och har kommit fram till att en balanserad användning är den bästa lösningen. Man ska inte låta sig bli beroende av social media utan istället se det som ett supplement till den verkliga vardagen.
Posta personliga saker
Det kan vara mycket roligt och spännande att posta personliga saker till andra människor. Oftast när man gör detta så är det för att ge en vän eller bekant något unikt som de kommer att uppskatta. Ibland kan det dock också vara för att skicka iväg något som man har gjort själv, som en sorts porträtt av sig själv. Detta kan vara allt från ett brev till en bild, och det är alltid trevligt att ta emot personliga saker i posten.
Posta dåliga bilder
Det är inte alltid lätt att ta bra bilder. Ofta blir de suddiga, har dålig belysning eller ser bara allmänt trista ut. Dessa dåliga bilder kallas ofta för ”bloppar” och det kan vara ganska frustrerande när man försöker ta fina bilder men bara lyckas få fram bloppar.
Det finns dock en ljusning – du kan posta dina bloppar på internet! Ja, det finns verkligen sajter och sociala medier som uppmuntrar användare att dela sina mediokra eller rent av skrattretande bilder. Detta är en perfekt plats för dig att släppa loss och visa världen din mer humoristiska sida. Plus, det är ganska underhållande att titta på andras bloppar!
Posta oförskämdheter eller skräppost
Posta oförskämdheter eller skräppost är förbjudet enligt Svensk lag. Detta innebär att du inte får posta något som kan uppfattas som stötande, trakasserande eller kränkande mot någon annan person. Det är också förbjudet att posta reklam eller andra former av skräppost till personer som inte har sagt att de vill ha det. Om du bryter mot dessa regler kan du bli straffad med böter eller fängelse.
Använd inte hashtags
Det finns många anledningar till varför man inte ska använda hashtags. För det första är det viktigt att komma ihåg att en hashtag är en sökterm, och de flesta människor använder inte hashtags när de söker efter något på internet. Dessutom gör hashtags ditt innehåll svårare att läsa, och det kan faktiskt leda till mindre engagement. Hashtags kan också verka irriterande och spammy, särskilt om man använder dem felaktigt eller överanvänder dem.