1. Se till att du har en stark och tydlig profilbild – ett foto som representerar din verksamhet på ett professionellt och kreativt sätt. Profilbilden är det första som människor ser när de kommer in på din Facebook-sida, så se till att den gör ett positivt intryck!
2. Bakgrundsbilden är också viktig. Använd den för att skapa lite extra intresse runt din verksamhet – t ex genom att använda ett unikt foto, en illustration eller något annat som sticker ut.
3. Var aktiv i ditt innehåll – posta regelbundet och interagera med dina followers. De vill se att det finns en levande person bakom sidan, så ge dem det! Om du inte vet vad du ska posta, kan du alltid hitta inspiration hos andra liknande Facebook-sidor.
4. Engagera dig i olika grupper på Facebook – det är här du kommer ha chansen att nå ut till fler människor som kan vara intresserade av din verksamhet/produkter/etc. Ta alltså chansen att marknadsföra dig på rätt sätt i grupperna, genom bland annat att delta i diskussioner och svara på frågor.
5. Använd Facebooks annonsverktyg för att nå ut med ditt budskap till fler potentiella kunder/klienter/etc – men gör det med måtta! Annonsering kan snabbt bli dyrt om man inte vet vad man sysslar med, så ta reda på hur systemet fungerar innan du börjar slösa bort massor av pengar… 😉
6 .Utnyttja de olika funktionerna som Facebook erbjuder för sidornas administratörer – t ex ”Insights” (sidan statistik) och ”Call to Action”-knappen (CTA). Insights ger dig information om vilket innehàll som presterar bra (och mindre bra), vilket kan vara guld vãrt nãr det gãller future content strategy planning… Med CTA-knappen kan du direkt uppmana folk till t ex ”att gilla”, ”att dela”, etceteras button your page’s cover photo). Detta ãr ypperlig information fãr dig veta hur effektiva call to actions fungerar mot olika publikgrupper! 7 . Kom ihÃ¥g mobilanvändare! MÃ¥nga använder idag bara sin smartphone eller surfplatta fö
Se till att du har en stark profilbild och ett användbart namn på din sida.
Det är mycket viktigt att du har en stark profilbild och ett användbart namn på din Facebook-sida. Detta gör det lättare för dina kunder att hitta dig, och det ser professionellt ut. Ditt namn bör vara kort och enkelt, så att människor snabbt kan hitta dig i sökresultaten. Välj en profilbild som är i samma stil som ditt företagslogotyp, så att folk snabbt kan se vem du är.
Lägg regelbundet upp inlägg som är intressanta och informativa.
Det är viktigt att regelbundet lägga upp inlägg som är intressanta och informativa. Detta gör det möjligt för användare att hålla sig uppdaterade med det senaste och få nyttig information. Det hjälper också till att driva trafik till din webbplats eller blogg, samtidigt som du bygger upp ditt varumärke.
Använd bilder och video i dina inlägg för att locka till sig många tittare.
Användning av bilder och video i dina inlägg är ett effektivt sätt att locka till sig tittare. Medan texten på din blogg kan vara intressant, kommer det inte alltid att belysa din budskap på samma sätt som en visuell presentation. Dessutom har många människor svårt att ta tid att läsa långa stycken text, så om du försöker nå ut till en bred publik, är det bäst att använda en kombination av olika typer av media.
En studie från 2013 visade att artiklar med bilder drog tre gånger fler tittare än de som bara hade text. Detta beror delvis på den ökande användningen av sociala medier, där folk ofta delar länkar till artiklar och blogginlägg genom deras nyhetsflöden. Eftersom mottagarna bara ser titeln och en liten preview-text i sin feed, behöver inlägget ha något mer för att locka deras uppmärksamhet – och det är huvudsakligen dit bilderna kommer in.
Det finns dock ett par punkter du ska titta på noggrant innan du vrider igenspaken pör videofilmen: se tillbaka andra populrr videobloggar; skapa relevant videoinnehll; redigerar filmklippet professionellt; publicera regelbundet filmerna (krvs minst 3 ggr/veckan); marknadsför dig sjlv effektivt via social media (YouTube r bra hr).
Gör dina inlägg personliga och unika, så att människor lägger märke till dem i deras nyhetsflöde.
Det är viktigt att göra dina inlägg personliga och unika, så att människor lägger märke till dem i deras nyhetsflöde. Detta gör det mycket mer troligt att du kommer få fler likes, kommentarer och delningar på din post, samt öka trafiken till din blogg eller hemsida.
En enkel sak som du kan göra för att göra dina inlägg mer personliga är att använda bilder av dig själv i stället för logotyper eller andra illustrationer. Många människor uppskattar också videoinlägg, så var inte rädd för att experimentera med olika typer av media.
Oavsett vilken typ av innehåll du väljer att publicera, se till att det är intressant och engagerande. Fundera på vilka frågor dina läsare kanske har, och ge sedan svaren i ditt inlägg. Du vill också inkludera en call to action – en uppmaning till läsarna om vad de ska göra hittills (kommentera, dela med sig av sin egen historia etc.).
Kom ihåg att interagera med andra sidor och användare på Facebook, det är en bra metod för att nå ut till fler potentiella tittare/följare.
Det är viktigt att interagera med andra sidor och användare på Facebook. Detta är en bra metod för att nå ut till fler potentiella tittare/följare. Kom ihåg att kommentera, gilla och dela inlägg från andra sidor och användare. Du bör också skapa ett eget innehåll som är intressant, informativt och underhållande. Se till att ditt innehåll är unikt och har en personlig touch.