Så använder du hashtags på rätt sätt

Det finns ingen exakt regel för hur man ska använda hashtags, men det finns några allmänna råd som kan vara bra att följa. För det första bör du inte använda för många hashtags – ett eller två räcker ofta gott. För det andra ska de hashtags du använder ha relevans till innehållet i ditt inlägg. Det är också bra att variera hashtaggar lite ibland, så att dina inlägg inte blir för enformiga.

#hashtags – hur använder man dem på rätt sätt?

Hashtags är ett sätt för användare av sociala medier att hitta och dela innehåll. De kan användas för olika syften, till exempel för att dela en berättelse, visa stöd för en kampanj eller bara som en rolig meme. Men det finns några regler man bör följa när man använder hashtags.

Först och främst ska man inte ha fler än tre hashtags i ett inlägg – det ser snabbt uttråkat ut om det blir fler. Man ska också vara varsam med att inte använda alltför många ord i sin hashtag, annars riskerar man att folk inte orkar läsa den. En bra hashtag är kort och går snabbt att läsa och fatta. Det är också viktigt att hitta relevanta hashtags som passar in på det du vill säga – ingen vill se #sommar2017 i ett inlägg om hur tacksam man är för sina vinterkläder (och vice versa).

Som sagt finns det olika typer av hashtags: de som startar en trend (#10year challenge), de som visar stöd för en kampanj (#metoo) eller bara de roliga memeshashtagsen (#mondayblues). Vi rekommenderar dock starkt mot att använda memeshashtags i allvarliga sammanhang, då det ofta kan uppfattas som respektlöst mot dem det handlar om. I slutet av dagen handlar det mycket om vems perspektiv du ser saken från: tittar du på din feed från andras perspektiv? Kan din hashtag uppfattas på tvilling olika vis? Om svaret är ja, borde du nog tveka innan du postar den…

5 tips för att använda hashtags på rätt sätt

Hashtags är ett effektivt sätt att få ditt innehåll sett av fler människor. Genom att använda hashtags på rätt sätt kan du hjälpa till att göra ditt innehåll mer synligt och lättare att hitta. Här är fem tips för hur du kan använda hashtags på bästa sätt:

1. Vælg de rigtige hashtags til din branche. Nogen af de mest populære industri-relaterede hashtags omfatter #marketing, #socialmedia, #business og #entrepreneur.

2. Brug forskellige slags hashtags for at nå ud til et bredere publikum. Udover industri-specifikke hashtags kan det være en god idé at bruge mere generelle tags som #instagood, #photooftheday eller #funny.

3. Sørg for, at dine hashtags er relevante for det billede eller den video, du deler. Et par relevante hashtags er bedre end mange irrelevante – husk at holde tingene simple og specifikke!

4. Glem ikke at bruge placeringstaggar når det passar sig – dette gøres oftest ved store begivenheder eller i forbindelse med reklamekampanjer der involverer specifikke steder/byer/lande.. Ved hjælp af placeringstaggar kan man let finde indhold relateret til et bestemt område eller geografisk beliggenhed.#Copenhagen or #Denmark are good examples of this type of hashtag usage.

5. Husk altid at kombinere dine egne unikke ideer med velprøvede strategier – kreativitet er key! Hashtags are a great way to get your content seen by more people, but only if you use them correctly! Keep these five tips in mind and you’ll be sure to make the most out of your hashtag usage on social media platforms like Instagram and Twitter

3 vanliga misstag när det gäller hashtags – och hur du undviker dem!

När det gäller hashtags finns det tre vanliga misstag som många gör. Det första är att inte använda tillräckligt med hashtags. Om du inte använder några hashtags alls kommer dina inlägg aldrig att visas i sökresultaten, och du kommer inte att få en chans att nå ut till fler människor. Att använda för många hashtags kan dock också vara skadligt eftersom det ser spamigt ut och folk kanske inte tar dig på allvar. Så se till att använda ett bra antal hashtags – 5-10 bör räcka – så att du maximerar din synlighet utan att verka som om du bara ropar efter uppmärksamhet.

Det andra misstaget är relaterat till det första, och det är att välja fel sorts hashtags. Du vill välja populära men inte överdrivet populära hashtaggar, eftersom om en hashtagg redan har blivit mycket använd kommer ditt inlagg bara hamna långt ner i resultatlistan. Dessutom vill du vælja relevanta hastaggar, så se till at de passar in pą ditt innehàll och temat pą din profil. Att ha massor av olika hastaggar i varje inlagg ser tjafsigt ut och ger intrycket av desperataförsökattira uppmŠrksamhet istedet fŸreffektiva val av taggar.

Det tredje vanliga misstaget närhashtagging gäller ärdetsuboptimalabruket av begränsningarna i socialamedierplattformarnas tagging system.. PĂĽInstagramkan man endast ha tio hashtaggar perinlaggochpĂ ľFacebookkan man endast ha fem styckenperinlaggevenemangshandlingarochstatusuppdateringarochtvÄ statusuppdateringarkan man endast lÄggautentva styckemenpà sinnesrundatextmedelandenharman ingen begrÄnsningallsvidhashtagging!Detta betyderattdet finnsmycket merpotentiali hur effektivahashtaggencanbrukasmedtextmedelandenspecielltp FacebookochInstagram;se baratoftaelaborationi textmedelandenaogillaeffektenavhashtagsinnanidinaegna posts!

Så hittar du de bästa hashtagsen för just ditt inlägg

Först och främst, tänk på vilka ord eller fraser som beskriver innehållet i ditt inlägg. Sedan kan du söka efter relevanta hashtags genom att använda verktyg som Hashtagify eller Keyword Tool. Kolla även hur många gånger hashtagen har använts och vad slags konversationer det finns kring den. Välj sedan de bästa hashtagsen för just ditt inlägg!

Hashtags – en viktig del av din sociala media-strategi

Hashtags är en viktig del av din sociala media-strategi. De hjälper dig att nå ut till fler människor och få mer trafik till ditt innehåll. Det är viktigt att använda rätt hashtags för att nå rätt målgrupp. Ditt mål bör vara att skapa ett hashtag som folk kommer ihåg och använder sig av. Ett tips är att inte bara använda de allra vanligaste hashtagsen, utan också lite mindre vanliga som fortfarande har bra reach. Genom att testa olika hashtags kan du se vilka som fungerar bäst för just din verksamhet.