Topp 10 saker du borde veta om Facebook-marknadsföring

Facebook-marknadsföring är ett effektivt sätt att nå ut till din målgrupp. Här är tio saker du bör veta om Facebook-marknadsföring:

1. Se till att ha en tydlig strategi för vad du vill uppnå med din marknadsföring på Facebook. Vad är dina mål? Vilken typ av innehåll kommer att resonera bäst med din målgrupp?

2. Använd den unika funktionen ”call to action” för att uppmuntra dina användare till handling, exempelvis genom att ladda ner en app eller gilla en sida.

3. Gör det enkelt för användare att interagera med ditt innehåll genom att använda lättuppfattliga ikoner och call to actions. Fundera också på vilken typ av innehåll som passar bäst för olika format, exempelvis video, blogginlägg eller bilder.

4. Var noggrann med targetingen av din reklam, se till att rikta in dig mot den demografiska grupp som du tror kommer vara intresserad av ditt erbjudande eller produkt. Det finns flera olika verktyg för detta i Facebooks reklamverktyg.

5. Testa olika typer av annonsformat och -innehåll för att se vad som fungerar bäst för just din målgrupp – detta kan du göra genom A/B-tester eller andra typer av testningar palla limited budgetsammanhang .6 Justera sedan dina annonser baserat pâ de resultat du har uppnâdd .7 Titta alltid pâ huruvida du spenderar mindre per konvertering (CPI)8 nâr du jämför olika versions of your ads against each other 9 Även titta CPI under hela customer journey10 ifall man vill optimera for something else than conversion (ex leads). 11 Naturligtvis skall man inte glömma ROI12 heller – allting handlar ju fortfarande om affärsnytta!

Varför Facebook-marknadsföring är en av de bästa sakerna du kan göra för din verksamhet

Facebook-marknadsföring är en av de bästa sakerna du kan göra för din verksamhet eftersom det ger dig möjlighet att nå ut till dina kunder på ett mycket effektivt och personligt sätt. Facebook har idag fler användare än någon annan social media-plattform, vilket innebär att det finns en stor potential för dig att nå ut till många människor med din marknadsföring. Dessutom är Facebook-marknadsföring relativt billig jämfört med andra former av marknadsföring, så det är en bra investering för din verksamhet.

Hur du skapar en fantastisk Facebook-annonceringskampanj

Skapa en fantastisk Facebook-annonceringskampanj

En av de bästa sakerna med Facebook är dess möjlighet att nå ut till en mycket stor och varierad publik. Detta gör det till ett perfekt verktyg för marknadsförare som vill nå ut till sina kunder och potentiella kunder på ett effektivt och engagerande sätt. Med rätt annonseringsteknik kan du skapa en fantastisk Facebook-annonceringskampanj som ger dig maximal exponering för din verksamhet. Här är några tips på hur du gör det:

1. Utforma din annons med omsorg. En viktig aspekt av framgångsrik Facebook-annonsering är att skapa en stark visualitet. Ditt mål är att fanga användarnas uppmärksamhet med en intressant och visuellt tilltalande ad, så se till att använda högkvalitativa bilder eller videos inom din ad creative. Du bör också inkludera ett tydligt budskap i din ad copy, som entydigt forklarar vad du marknadsför och varför användaren ska ta sig tid att interagera med den.
2. Välj riktade placeringar för din annonsering. Förutom visuals är det också viktigt att titta på placeringen av din ad within the Facebook newsfeed algorithm for optimal reach and engagement potential with your target audience members who see it appear in their feed.. When you create your ads on the platform, you’ll have the option to select where they run – whether that’s in the desktop news feed, mobile news feed or right column on desktop.. Placing your ads in multiple locations will help ensure that more people see them, but keep in mind that each location will likely require a different creatives approach due to the varying screen sizes.. For example, what works visually on desktop may not be as effective on mobile and vice versa.. Paying attention to these details will help improve your chances of success with your campaign overall reach and results achieved..
3

Topp 10 tips för hur du kan optimera din Facebook-marknadsföring

1. Först och främst, se till att du har en stark profilbild och ett gott namn som beskriver vad du och din verksamhet gör. Detta är det första folk ser när de kommer in på din Facebook-sida, så det är viktigt att det ger ett bra intryck.

2. Se till att ha en tydlig call-to-action i både ditt coverfoto och i dina inlägg. T ex ”Gilla oss för mer information om…” eller ”Besök vår hemsida för…”. Detta hjälper folk att veta hur de kan ta kontakt med dig eller ta reda på mer om vad du erbjuder.

3. Inlägg regelbundet, men inte för ofta – ingen vill bli bombarded av inlägg från samma person/företag hela tiden! Håll det lagom med 1-2 inlägg per dag så folks intresse behålls uppe utan att bli tröttande.

4. Varierar dina inlägg – posta bilder, video, länkar osv så att det inte bara är textinlägg hela tiden (det blir snabbt trist). Utnyttja alla de olika typerna av media som Facebook tillhandahåller för at göra ditt flöde spnnade och intressant!
5. Tagga andra sidor/personer i dina inlägg när relevant – detta kan vara ett bra satt aktivera andras publik genom crosspromotion (och man vet aldrig, den andre sidan kanske returnerar tjusningen!). Ju större reach du har desto fler möjligheter finns det givetvis for potentiella leads/sales/etceteras…
6. Ha konkurrenser & tvingande erbjudanden -folk ÄLSKAR freebies! Gör t ex en caption contest, quizzes & polls or ge bort rabatter/coupons via Facebook only to those who follow your page… the opportunities are endless here! Not only is this great for engagement but it also helps people remember your brand name too which is important for building longterm relationships with customers/clients alike 7

5 vanliga misstag som folk gör när det gäller Facebook-marknadsföring och hur man undviker dem

Det finns många olika misstag man kan göra när det kommer till Facebook-marknadsföring. Här är fem vanliga fel och hur du kan undvika dem:

1. Att inte ha en tydlig målgrupp. Innan du börjar marknadsföra på Facebook är det viktigt att veta vem ditt mål är. Först när du vet vilka personer du vill nå, kan du skapa innehåll som verkligen appeals till just dem. Det gör också att det blir enklare för dig att targeta rätt personer med dina annonser.

2. Inlägg som inte är optimerade för Facebooks algorithm. Allt fler använder sig av Facebooks algoritm för att bestämma vilket innehåll som visas i Newsfeeden för användarna. Det betyder alltså att ett inlägg som inte har titeln, bilden eller texten optimerad för algoritmen kanske aldrig dyker upp hos din målgrupp – trots att de kanske hade varit intresserade av just det inlägget! Se till att ladda upp bilder med minst 20% text så they don’t get penalized by the algorithm, och testa olika headlines tills du hittar den perfekta formuleringen som lockar till engagement från dina användare.

3. Postar bara reklaminlägg eller ”hard sell”-inlägg . En gemensam misstanke bland potentiella kunder är ju dock ofta just den här -att man på social media bara ser reklam från de bolag man redan har ett befintligt relationship med . Detta leder givetvis till mindre engagemang och interaktion från deras sida ,och i slutet av dagen minskade chanserna för sale . ist�

Så här fungerar Facebooks annonsalgoritm – och hur du anpassar dina kampanjer efter den

Facebooks annonsalgoritm är ett komplext system som använder en mängd olika datafaktorer för att avgöra hur relevanta olika annonser är för olika personer. Det finns ingen exakt formel för hur algoritmen fungerar, men Facebook har sagt att det tar hänsyn till saker som var och en av användarnas unika intressen, den typ av innehåll de har interagerat med tidigare och vilka andra annonser de har sett.

För att optimera dina Facebook-annonser för algoritmen bör du fokusera på två huvudsakliga saker: skapa innehåll som är relevant och intressant för ditt målgrupp, och se till att dina annonskopior och -bilder ser professionella ut och passar ihop med resten av din marknadsföring. En bra strategi är också att segmentera dina målgrupper så mycket som möjligt – desto mer specifik en grupp är, desto lättare blir det för algoritmen att leverera riktade annonser.